Thursday, 10 May 2012

Flying with Twin Otter

Assalamualaikum... bertemu kembali :)

back in 2010

"Sorry to say, nak g Mukah kene pakai twin otter je". Hah? Memerang?
"Pakai jalan darat almost 12 jam dari Kuching. Jaik (baca:teruk) jalannya". Orang yang mengandung boleh keguguran. yang bersalin boleh meroyan dengarnya.
"Twin Otter?" ask me.
" Kapal terbang kecik tuh. yang pakai kipas. nak naik kene timbang berat"

Tahun 2011 pula

...rasa macam tertinggal pankreas kat bawah...
...bising kipas die. tapi seronok...
....kalo angin kuat..memang bergoyang lah...
...Seram woooo... Bagai layang2 dia melayang membelah awan... Syok kan kipas angin kat dlm tu... Hahhaha

macam2 versi ade. setelah mendengar pelbagai cerita, berpeluang juga akhirnya nak merasa naik twin otter. jika dari Kuching, twin otter hanya menghubungkan ke Mukah sahaja. lain2 tempat samada pakai fokker yg boleh muat dalam 50++ orang atau pun Boeing.

Motif ke Mukah. ade kursus. hihi.

Tahun lepas g Mukah pakai speed boat. kali ni naik twin otter pula. Jalan yang katanya jaik itu sudah siap dan cantik. kalah highway. masa Pesta Kaul tahun lepas dah siap jalannya. 12 jam dah jadi lebih kurang 7-8 jam dari Mukah ke Kuching.

So, here we go. upload dulu boarding pass.



Nampak tak perkataan boarding requirement kat poin akhir itu?
Apakah boarding requirement nya? Betullah kene timbang berat. sampai2 kaunter,

Maswings: Ada luggage tak?
Me : Takde. semua hand carry je.
Maswings : Okeh. naik atas penimbang. dengan semua2 barang sekali. (Penimbang orang dok timbang luggage itu). 60.2.

Soalan kuiz: Jika berat Cik A dan carry on baggage nya bersamaan 60.2 kg, berapakah berat cik A yang sebenar? hahaha

had luggage yang dibenarkan adalah 10 kg while hand carry 5 kg sahaja. kwn sy ckp die naik dulu x pernah timbang. mungkin sebab twin otter masa itu tak penuh. yang sy naik ni tiga seat je kosong. 90% occupied.

This is how Twin Otter look like. kene jalan jauh sikit~

totally in love dengan awan di Sarawak~ berkepul2
menunduk ok nak naik. macam bas pula rasa.

Ini interior nya.


"Bestlah kamu punye twin otter ada aircond, kami punye pakai kipas pembakar satay je.. " said Zali.
Jika tiada aircond, kipas tangan ada disediakan dalam kocek di depan tempat duduk
Paras rupa dalaman. saya di tempat ketiga. jadi memang around 19 orang camtu jak boleh nait
Macam mana feeling nya?nak depart tuh mmg rasa macam pankreas tertinggal kat bawah. bergoyang2 sket kat atas macam nak naik roller coaster. agak bising jugaklah mcm bunyi mesin tebu. hihi

Bonus menaiki twin otter dapat tengok pilot. tak bonusnya sebab xde flight attendant and refreshments. hahaha. nk depart tuh, penuh tangan pilot tuh dengan clipboard, petik butang tuh butang nih, risau pun ade mula2, tp bila di udara, ok sket rasanya. sempat tdo lagi saya.
 
lihatlah abang pilot ku~

although die terbang agak rendah, tp tidak gayat sangat sebab leka melihat pemandangan. spectacular! nice! amazing! lagi2 bila lalu atas laut. sumpah cantik. maaflah gambar laut takda pula sebab tak dapat nak adjust kamera.dapat amik gambar paras mata saja. kecik2 je kapal and boat macam mainan.



Gunung Santubong~ highlight kat sayap kapal ade kipas tp tak nampak pun :)


Bandar Kuching. Petrajaya specifically


 Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam. Airport die tepi pantai. tengok gambar lagi jom~


nak mendarat, lagi bz tangan beliau tekan macam2


dah sampai Mukah
Lapangan terbang Mukah
Kiri : departure hall
Depan : Landasan twin otter
Kanan : Kaunter check in, pelantar timbang berat and blkg kaunter tempat claim baggage
Pelantar tuh tempat timbang orang dan luggage baggage segala
lokasi : Kaunter Check-in Airport Mukah

Ruang menunggu. Memang besar ini sahaja. Tingkap kanan tuh terus menghadap landasan tadi
Airport ini hanya menerima twin otter sahaja. from Kuching dalam 3 kali sehari dan dari Miri 1 kali sehari if tak silap. semua pun manual. takde conveyor bagai. twin otter mendarat je, nnt ade org tolak2 beg sampai tmpt claim baggage pastu amik lah beg anda.

Contoh gambar petugas tarik bag manually(gambar masa hr last kat Mukah actually)

Such a sweet experience lah for me. Pertama kali kan memang rasa macam itu. tp serius rasa nak naik lagi. Mungkin boleh amik route yang lain plak. Miri Limbang. dua2 bahagian ini pun tidak pernah sampai lagi.

Ni jawapan kuiz tadi :)

Gambar ms saje2 g airport hntr org.
Penimbang nih menipu. macam ada ralat 1-2kg. salahkan penimbang pula. hihi

Hingga bertemu lagi. Wassalam.

2 comments:

  1. ala', bestnye! teringin nyeeee.....

    ReplyDelete
  2. naik aniey jgn x naik.makin kurang dh route nye dgr cerite. seblom ni ke Mulu pki twin otter tp skrg mcmpki fokker pula. hrga stended. biasalah. tax mahal sket :)

    ReplyDelete