back in 2010
"Sorry to say, nak g Mukah kene pakai twin otter je". Hah? Memerang?
"Pakai jalan darat almost 12 jam dari Kuching. Jaik (baca:teruk) jalannya". Orang yang mengandung boleh keguguran. yang bersalin boleh meroyan dengarnya.
"Twin Otter?" ask me.
" Kapal terbang kecik tuh. yang pakai kipas. nak naik kene timbang berat"
Tahun 2011 pula
...rasa macam tertinggal pankreas kat bawah...
...bising kipas die. tapi seronok...
....kalo angin kuat..memang bergoyang lah...
...Seram woooo... Bagai layang2 dia melayang membelah awan... Syok kan kipas angin kat dlm tu... Hahhaha
macam2 versi ade. setelah mendengar pelbagai cerita, berpeluang juga akhirnya nak merasa naik twin otter. jika dari Kuching, twin otter hanya menghubungkan ke Mukah sahaja. lain2 tempat samada pakai fokker yg boleh muat dalam 50++ orang atau pun Boeing.
Motif ke Mukah. ade kursus. hihi.
Tahun lepas g Mukah pakai speed boat. kali ni naik twin otter pula. Jalan yang katanya jaik itu sudah siap dan cantik. kalah highway. masa Pesta Kaul tahun lepas dah siap jalannya. 12 jam dah jadi lebih kurang 7-8 jam dari Mukah ke Kuching.
So, here we go. upload dulu boarding pass.
Nampak tak perkataan boarding requirement kat poin akhir itu?
Apakah boarding requirement nya? Betullah kene timbang berat. sampai2 kaunter,
Maswings: Ada luggage tak?
Me : Takde. semua hand carry je.
Maswings : Okeh. naik atas penimbang. dengan semua2 barang sekali. (Penimbang orang dok timbang luggage itu). 60.2.
Soalan kuiz: Jika berat Cik A dan carry on baggage nya bersamaan 60.2 kg, berapakah berat cik A yang sebenar? hahaha
had luggage yang dibenarkan adalah 10 kg while hand carry 5 kg sahaja. kwn sy ckp die naik dulu x pernah timbang. mungkin sebab twin otter masa itu tak penuh. yang sy naik ni tiga seat je kosong. 90% occupied.
This is how Twin Otter look like. kene jalan jauh sikit~
totally in love dengan awan di Sarawak~ berkepul2 |
Ini interior nya.
Jika tiada aircond, kipas tangan ada disediakan dalam kocek di depan tempat duduk |
Paras rupa dalaman. saya di tempat ketiga. jadi memang around 19 orang camtu jak boleh nait |
Bonus menaiki twin otter dapat tengok pilot. tak bonusnya sebab xde flight attendant and refreshments. hahaha. nk depart tuh, penuh tangan pilot tuh dengan clipboard, petik butang tuh butang nih, risau pun ade mula2, tp bila di udara, ok sket rasanya. sempat tdo lagi saya.
lihatlah |
although die terbang agak rendah, tp tidak gayat sangat sebab leka melihat pemandangan. spectacular! nice! amazing! lagi2 bila lalu atas laut. sumpah cantik. maaflah gambar laut takda pula sebab tak dapat nak adjust kamera.dapat amik gambar paras mata saja. kecik2 je kapal and boat macam mainan.
Gunung Santubong~ highlight kat sayap kapal ade kipas tp tak nampak pun :) |
Bandar Kuching. Petrajaya specifically |
Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam. Airport die tepi pantai. tengok gambar lagi jom~
nak mendarat, lagi bz tangan beliau tekan macam2 |
dah sampai Mukah |
Lapangan terbang Mukah |
Kiri : departure hall Depan : Landasan twin otter Kanan : Kaunter check in, pelantar timbang berat and blkg kaunter tempat claim baggage |
Pelantar tuh tempat timbang orang dan luggage baggage segala lokasi : Kaunter Check-in Airport Mukah |
Ruang menunggu. Memang besar ini sahaja. Tingkap kanan tuh terus menghadap landasan tadi |
Contoh gambar petugas tarik bag manually(gambar masa hr last kat Mukah actually) |
Such a sweet experience lah for me. Pertama kali kan memang rasa macam itu. tp serius rasa nak naik lagi. Mungkin boleh amik route yang lain plak. Miri Limbang. dua2 bahagian ini pun tidak pernah sampai lagi.
Ni jawapan kuiz tadi :)
Gambar ms saje2 g airport hntr org. Penimbang nih menipu. macam ada ralat 1-2kg. salahkan penimbang pula. hihi |
ala', bestnye! teringin nyeeee.....
ReplyDeletenaik aniey jgn x naik.makin kurang dh route nye dgr cerite. seblom ni ke Mulu pki twin otter tp skrg mcmpki fokker pula. hrga stended. biasalah. tax mahal sket :)
ReplyDelete