Saturday 8 February 2014

Namaste Nepal : Day 1 (Visa not sooooo on Arrival)

Assalamualaikum

Tajuk boleh diabaikan. hahahaha

Jadinya kami bertolak ke Nepal pada tanggal 28 Disember yang lalu. Alhamdulillah semua berjalan lancar walaupun ada drama sikit kat Imigresen tapi perjalanan mesti diteruskan.

Sampai kat aircraft AirAsia X, terkejut gileeeeeee tengok ramaaaaaai sangat warga Nepal yang pulang bercuti. 90% flight dipenuhi dengan depa. Kitorang lak musykil betul ke tak flight ni. Warga Malaysia betol2 group kitorang dan 1 group yang lain. Selebihnya faham2 je. hehehe.

Perjalanan mengambil masa selama 4 jam 40 minit dan kami selamat tiba di Tribuvia International Airport tepat jam 2.00 petang waktu tempatan.
upon arrival

Warga Malaysia memerlukan visa untuk masuk ke Nepal. Since ada Visa on Arrival (VOA), kte mtk VOA je. xrajin and xsempat nak g kedutaan.

Untuk warga Nepal dan mereka yang sudah mempunyai visa, kaunter nya akan terus dijumpai. Untuk yang opt for VOA kena g hujung sikit.

Dokumen yang diperlukan adalah:
1) Pasport of course
2) Gambar saiz pasport (background putih atau biru xde masalah)
3) Arrival Card
4) Borang permohonan visa / Visa application form (nampak group Italy belakang ktorg dah download borang siap2)
5) USD25 jika anda stay less than 15 days.
* item 3 dan 4 boleh diperoleh kat airport.
* kalo xbwk gmbar, kat sana ada booth untuk ambil gambar. maafkan saya tak ingat harganya berapa

Kenapa visa not soooo on arrival?

Kene beratur 2 kali. Sabo ajelah. Joget lambak dah kmk di sia menunggu turn. Beratur kali pertama adalah untuk membayar visa fees sahaja. Dah bayar, dapat resit semua, kena beratur lagi sekali di sebelahnya untuk apply for visa.

Ikutkan proses tak lama mana, tapi masa ktorg touchdown tuh banyak jugak flight lain yang touchdown at the same time, redha dan berjemaah lah menunggu VOA.

Jadinya, marilah membuat visa dengan lebih awal yakni buat siap2 di kedutaan. Boleh rujuk link Supermeng Malaya untuk maklumat lanjut. :)

Bersalah dah dengan Puru. Nak contact dia xdpt. Keluar2 je nampak dia. Lega rasa hati. Dia pun cakap "I thought it only takes one hour." Dia pun xsangka smpi 2 jam jadinya. Nampak Puru bawak bunga dalam plastik. Rasanya dia nak sarungkan kitorang dengan kalungan bunga upon arrival, tapi last2 bagi dalam keta je. For good luck katanya. Hihi.

Jadinya, kami terus menuju ke office Puru untuk urusan pembayaran dan penyerahan dokumen yang berkaitan. Tukar duit USD to Nepalese Rupee (NPR) pon kitorang serah kat Puru je. Rate pon ok. Sementelah masa tukar duit hari tuh, money changer xde NPR.

depan ofis Puru. member sorang lagi tgh tukar duit.



Dah selesai semua, kami meneruskan perjalanan ke Nagarkot untuk bermalam di sana. Jalan adalah bumpy2 dan berdebu. Kagum ku dengan driver yang dapat memandu dengan cakap. Nagarkot adalah kawasan berbukit and hotel kitorang adalah antara hotel yang agak tinggi dr segi kedudukan di situ. Memang menuju puncak lah kira.

Our dinner tonight adalah nasi impit dan rendang daging. Sejuk2 xbrp lalu nak makan. Hehe. Air kt bilik air pon xbrp panas. Menggigil iols. So tidur adalah lebih baik. Rehat sepuasnya before perjalanan yang panjang esok hari. Misi memburu sunrise dan yang pasti esok nak mula trekking. Erk~
ladies room. 3 single bed.


12 comments:

  1. Syoknya p Nepal..

    One day I hope...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaALLAH. ada rezeki sampai juga. hihi

      Delete
  2. korang dgn above himalaya gak ke? name puru tu familiar jer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kitorang dengan adventure himalaya. tp sy rasa kita jumpa Puru yang sama. sebab hotel kitorang kat Thamel tempah bawah nama Basu.

      Delete
  3. Puru?..kelar namanya...bila tgk semua pakai bunga..mula2 conpius jgk..mana dpt bunga tu heee...

    Kiranya ramai yang buat VOA kan..bab perlu beratur 2 kali tu yg malas..tapi bila baca entri supeneng plak bau kari katanya..ramai yak amat..sampai perlu berebut dh tak beratur....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hee. Puru nama ringkas. kalo sebut penuh panjang sangat.
      Tulah saya ingat VOA ni macam senang lah jugak. xsangka lebih kurang mcm supermeng alami. sy tulis simple je. kalo baca pengalaman agip, detail lagi. penuh drama. hehe

      Delete
  4. Salam nak tanya, counter VOA 24hours ke? sampai mlm boleh buat VOA lagi kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. setahu saya imigresen lagi2 dekat airport akan buka 24 jam. jadi x ada masalah untuk VOA. cuma kalo masuk Nepal ikut border, sy xbrp pasti yang tuh macam mana. ikut die mention kat bawah ni open 24jam

      yg ni sy copy dr website imigresen Nepal
      http://www.nepalimmigration.gov.np/

      Entry/ Exit Points in Nepal
      The entry and exit points for the purpose of the foreigners entering into and departing from Nepal are following. The Immigration offices in such points are opened 24 hours. Entering and departing from other places except the point is treated as the voilation of Immigration Act and the Regulation.

      1) Immigration Office, Tribhuvan International Airport, Kathmandu
      2) Immigration Office, Kakarvitta, Jhapa (Eastern Nepal)
      3) Immigration Office, Birganj, Parsa (Central Nepal)
      4) Immigration Office, Kodari, Sindhupalchowk (Northern Border)
      5) Immigration Office, Belahia, Bhairahawa (Rupandehi, Western Nepal)
      6) Immigration Office, Jamunaha, Nepalgunj (Banke, Mid Western Nepal)
      7) Immigration Office, Mohana, Dhangadhi (Kailali, Far Western Nepal)
      8) Immigration Office, Gaddachauki, Mahendranagar (Kanchanpur, Far Western Nepal)
      9) Immigration Office, Pokhara (not the entry point)

      Delete
  5. Salam, nak tanya kalau da smpai airport tribhuvan immigration kt sana bnyak tnye ke atau nk bukti apa2 ke kalau kte sje2 dtg jln2 tanpa booking hotel dan lain2 .. Please bgtau dgn details ye.. Tq

    ReplyDelete
  6. Salam, nak tanya kalau da smpai airport tribhuvan immigration kt sana bnyak tnye ke atau nk bukti apa2 ke kalau kte sje2 dtg jln2 tanpa booking hotel dan lain2 .. Please bgtau dgn details ye.. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. so far time ktorg tak kene pape. mungkin sebab ramai kot time tuh. almost 2 jam sbb byk flight turun mgkn depa pun penat.

      Cadangan saya, asal isi borang dengan lengkap xde masalah.
      eventhough kte plan untuk walk in tp at least kte ada idea which part kte nak stay and mesti dh ad survey certain hostel hotel ke kan.

      Delete